Trustly huijaus – onko syytä huoleen?

Viime aikoina on ollut otsikoissa Trustly huijaus, joita on ilmennyt eri syistä. Tämä voi johtua esimerkiksi pankkitunnusten kalastelusta puhelimitse tai tekstiviestitse. On tärkeää pitää mielessä, että kotimaiset pankit tai Trustly eivät koskaan pyydä pankkitunnuksia puhelimitse. Jos joku pyytää sinulta esimerkiksi verkkopankkitunnuksia, kyseessä on todennäköisesti huijausyritys.

Tässä artikkelissa keskitytään negatiivisiin kommentteihin Trustlysta, joita on kertynyt yli tuhat Trustpilotissa ja muilla keskustelufoorumeilla. On kuitenkin tärkeää huomata, että useimmiten kyse ei ole huijauksesta vaan pikemminkin teknisestä ongelmasta tai tilapäisestä häiriöstä.

Onko Trustly huijaus mahdollinen?

Trustly huijaus tapahtumat ovat äärimmäisen harvinaisia, ja negatiivinen palaute netissä ei yleensä liity huijauksiin – se on usein vain asiakkaiden harhaluuloja. Esimerkiksi monet saattavat pitää puhelinnumeron kysymistä maksun yhteydessä huijausyrityksen merkkinä, vaikka näin ei todellisuudessa ole.

Sen sijaan pankkitunnusten kalastelua tapahtuu jatkuvasti. Verkkopankkien ja verkkokauppojen sivuja väärennetään, ja ihmisiä houkutellaan klikkaamaan epäilyttäviä linkkejä tekstiviesteissä ja muissa viesteissä. Jos suoritat maksun Trustlyn kautta epäilyttävällä verkkosivustolla, saatat menettää rahasi pysyvästi. Varmista siis aina, että verkkokauppa on aito.

Jos saat tekstiviestin Trustlyn kautta, jossa on linkki, älä klikkaa sitä. Trustly ei myöskään koskaan pyydä pankkitunnuksia puhelimitse tai muilla vastaavilla tavoilla.

Trustlyn käyttäminen edellyttää puhelinnumeron vahvistamista

Trustlyllä oli pitkään isoja haasteita asiakkaan tunnistamisessa, mikä johti lopulta massiiviseen 12 miljoonan euron sakkoonsa vuonna 2022. Ruotsin Finanssivalvonta oli käynyt läpi maksupalvelua muutaman vuoden ajan ennen sakkoa ja antanut varoituksen. Tämän seurauksena Trustlyn oli pakko muuttaa toimintaansa vastaamaan Finanssivalvonnan standardeja.

Merkittävin muutos käytännössä oli, että jokainen verkkokauppamaksu tai talletus nettikasinolle vaati puhelinnumeron vahvistamisen. Trustpilotissa monet ihmiset ovat luulleet tätä huijaukseksi, mutta todellisuudessa näin ei ole.

Puhelinnumeroa ei tarvitse vahvistaa uudestaan nettikasinoilla, jos pelaaja on jo kirjautuneena sisään pelitililleen. Kun talletus tehdään tämän jälkeen, puhelinnumeroa ei tarvitse enää vahvistaa. Tämä pätee kuitenkin vain, jos pelaaja käyttää samaa kasinoa; tilanne muuttuu, jos pelaaja siirtyy uudelle kasinolle. Prosessi ei kuitenkaan vie huomattavasti aikaa lisää.

HUOM: Nykyään Trustlyn kautta maksaminen vaatii puhelinnumeron vahvistamisen tekstiviestillä saadun PIN-koodin avulla.

Trustlyn käyttäminen nettikasinoilla

Trustly kasinot ovat erittäin suosittuja kotimaisten pelaajien keskuudessa, ja monet virolaiset nettikasinot tarjoavat myös tämän maksupalvelun palveluita. Vaikka Trustpilotissa on yli 1000 negatiivista kommenttia, hyvin harvat niistä koskevat nettikasinoita – suurin osa palautteesta liittyy Trustlyn käyttämiseen normaaleissa verkkokaupoissa. Tämä voi johtua siitä, että verkkokauppojen käyttö on yleisempää tai sitten nettikasinot ovat äärimmäisen tiukan valvonnan kohteena.

Trustlyn avulla pelaajat voivat pelata nettikasinoilla ilman rekisteröitymistä, sillä pelaajan henkilöllisyys voidaan todentaa pankkitunnuksilla. Tämä tarkoittaa, että erillistä rekisteröintilomaketta ei tarvitse täyttää.

Toimintaperiaate on yksinkertainen:

  1. Valitse luotettava Trustly-kasino.
  2. Kasinon etusivulla valitse talletussumma.
  3. Valitse haluttu talletussumma (minimisumma vaihtelee kasinosta riippuen).
  4. Valitse listalta oma kotipankkisi.
  5. Syötä puhelinnumerosi sille varattuun kenttään.
  6. Kirjoita tekstiviestillä saamasi PIN-koodi.
  7. Vahvista henkilöllisyytesi ja maksu pankkitunnuksillasi.

Prosessi kestää yleensä 1–3 minuuttia, riippuen pelaajan nopeudesta. Talletus kirjataan välittömästi pelattavaksi, paitsi tilapäisissä häiriötilanteissa. Kotiutukset suoritetaan yleensä nopeasti 5–15 minuutissa, mutta tässä asiassa on eroja eri kasinoiden välillä. Jos haluat sen sijaan pelata ilman pankkitunnuksia, sinun täytyy valita perinteinen kasino, mikä voi hidastaa myös kotiutuksia huomattavasti.

Trustly vei rahat – mitä voin tehdä?

Vaikka Trustly lupaa rahansiirron pääsääntöisesti välittömästi, palvelun kotisivuilla mainitaan, että joissakin tapauksissa siirrossa voi kestää 1–2 pankkipäivää. Tämä tarkoittaa sitä, että jos teet maksun perjantaina iltapäivällä, rahojen saapuminen voi venyä tiistaihin asti. Ei ole tarpeen menettää yöuniaan, jos rahat eivät siirry välittömästi esimerkiksi PayPal-lompakkoon, kuten luvattu.

On myös mahdollista, että maksun yhteydessä ilmenee tekninen häiriö. Rahat eivät saavu vastaanottajalle, eikä ne myöskään palautu omalle pankkitilille. Tämä on ollut lukuisien ihmisten kohtaama ongelma, mikä käy ilmi erilaisista käyttäjäkommenteista. Itse olen kokenut saman tilanteen, ja rahat palautuivat pankkitililleni yhdeksän päivän kuluttua.

Vaikka Trustly-huijaus on erittäin epätodennäköinen tapahtuma, vaikka rahat olisivatkin hetken aikaa ”bittiavaruudessa”, on aina hyvä olla aktiivinen ja kysellä tilannetta sekä kauppiaalta/nettikasinolta että Trustlyltä.

Jätä kommentti